My scientific background is the epistemology of the performing arts and digital technologies. Over the years, the focus has shifted from history and aesthetics (digital performances) to the question of the memory and historiography of theatre (theatre analytics). The evolution of the performing arts/digital tension can be summed up in three questions: What does digital offer to stage creation? What is the impact of digital technology on the documentation of the performing arts? What does digital tell us about theatre? These questions have emerged one after the other. One chapter does not close the other. The threads continue to be drawn simultaneously, enriching each other. My research fields include digital humanities, history and aesthetics of performing arts, art/science/technology relations, documentation, and preservation of digital heritage and new forms of publishing.
I work at the crossroads of art history, theatre studies, and media studies, collaborating with artists, developers, designers, and researchers. My research on performing arts and digital humanities is both theoretical (epistemology of methodologies and their impact on historiography and digital heritage) and applied (software design: Rekall and MemoRekall). This work is funded by Europe (Interreg projects), the Ministry of Culture, and many cultural institutions.
Mon parcours scientifique a pour objet l’épistémologie des arts de la scène et des technologies numériques. Au cours des années, la problématique se déplace de l’histoire et l’esthétique (les digital performances) vers la question de la mémoire et de l’historiographie du théâtre (les theatre analytics). On peut résumer l’évolution de la tension arts de la scène/numérique en trois questions : Qu’offre le numérique à la création scénique ? Quel est l’impact du numérique sur la documentation des arts de la scène ? Que nous apprend le numérique sur le théâtre ? Ces questions sont apparues successivement. Un chapitre ne clôt pas l’autre. Les fils continuent à être tirés simultanément, s’enrichissant mutuellement. Mes axes de recherche concernent les humanités numériques, l’histoire et l’esthétique des arts de la scène, les relations art/science/technologie, la documentation et la préservation du patrimoine numérique ainsi que les nouvelles formes d’édition.
Je travaille au croisement de l’histoire de l’art, des études théâtrales et des sciences de l’information et de la communication, collaborant avec des artistes, des développeurs, des designers et des chercheurs. Mes recherches sur les arts de la scène et les humanités numériques sont à la fois théoriques (épistémologie des méthodologies et de leur impact sur l’historiographie et le patrimoine numérique) et appliquées (conception de logiciels : Rekall et MemoRekall). Ces travaux sont financés par l’Europe (projets interreg), le ministère de la culture et de nombreuses institutions culturelles.
Categories
Theatre analytics : performing arts and digital humanities
Lire La Suite…
Performing arts documentation & preservation
Lire La Suite…
History and aesthetics of digital performances
Lire La Suite…
Experimental Publishing
Lire La Suite…
Art, science & technology
Lire La Suite…
Research Projects
Merce Cunningham
Lire La Suite…
Dorra-Dh
Lire La Suite…
L’art des données / Les données de l’art
Lire La Suite…
Colloque Des images habitables : arts de la scène et 3D
Lire La Suite…
Wish you were here!
Lire La Suite…
Patch
Lire La Suite…
DOCAM – Documentation et conservation du patrimoine des arts médiatiques
Lire La Suite…
9 Evenings, Theatre & Engineering
Lire La Suite…
PhD dissertation : Les Théâtres virtuels, 2005
Lire La Suite…