C2L3Play – Cross Border Living Labs

The objective of the Cross Border Living Labs (C2L3Play) project, supported by European Interreg funding, is to set up a network of cross-border living labs based on existing physical structures in the Hauts-de-France, Wallonia, and Flanders regions. The typical feature of a Living Lab is to bring together different profiles (researchers, designers, entrepreneurs, citizens) in the same place.

The general objective is to go beyond borders, to promote exchanges between artists and researchers, to facilitate the development of projects linked to companies from other regions, etc. C2L3Play primarily targets cultural and creative industries, which are a strategic sector in Wallonia (Creative Wallonia program) but also in France (digital images and creative industries as a vital field of activity in Hauts-de-France) and in Flanders (with the design sector). I am in charge of submitting the project and then coordinating it for the UPHF from 2016 to 2018. While on research leave (CRCT) and then a research fellow at the CNRS, I entrust its management to a colleague in 2018 and 2019.

Partners: U-Mons, Buda Fabriek/AGB Buda, Transcultures, Cluster Twist, Game In, Communauté d’agglomération des Portes du Hainaut, Designregio Kortrijk, LE FRESNOY, Université Polytechnique Hauts-de-France.


L’objectif du projet Cross Border Living Labs (C2L3Play), soutenu par un financement européen Interreg, est de mettre en place un réseau de living labs transfrontalier en s’appuyant sur les structures physiques existantes dans les régions Hauts-de-France, Wallonie et Flandres. La caractéristique typique d’un Living Lab est de réunir différents profils (chercheurs, concepteurs, entrepreneurs, citoyens) en un même lieu. L’objectif général est de dépasser les frontières, de promouvoir les échanges entre artistes et chercheurs, de faciliter la mise au point de projets liés à des entreprises d’autres régions, etc. C2L3Play vise en premier lieu les industries culturelles et créatives, qui sont un secteur stratégique en Wallonie (programme Creative Wallonia) mais également en France (images numériques et industries créatives en tant que domaine d’activité stratégique en Hauts-de-France) et en Flandre (avec le secteur du design). J’assure le dépôt du projet puis sa coordination pour l’UPHF de 2016 à 2018. En congé recherche (CRCT) puis en délégation au CNRS, j’en confie la gestion à un collègue en 2018 et 2019.

Partenaires : U-Mons, Buda Fabriek/AGB Buda, Transcultures, Cluster Twist, Game In, Communauté d’agglomération des Portes du Hainaut, Designregio Kortrijk, LE FRESNOY, Université Polytechnique Hauts-de-France.

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