History and aesthetics of digital performances

The history of the relationship between the performing arts and technology has yet to be written: many archives are not accessible, and the few attempts in this area, mostly centered on the Anglo-Saxon world, have many gaps. In my research, I attach particular importance to the study of techniques and the identification of public or private archive collections.

Although my research is primarily concerned with the history of theatre in the 20th and 21st centuries, I often place it in a broader historiographical perspective.

This work began with a PhD thesis published online by Leonardo/olats and continued with a study of 9 Evenings: Theatre & Engineering, the creation of a journal, an international conference about theatre & 3D, a monography on Adrien M & Claire B, as well as numerous publications and conferences. Today, I am working on an anthology of texts on digital performances.


L’histoire des relations entre arts de la scène et technologies reste encore à écrire : de nombreuses archives ne sont pas accessibles, et les quelques tentatives en la matière, pour la plupart centrées sur le monde anglo-saxon, comportent de nombreuses lacunes. J’accorde dans mes travaux une importance particulière à l’étude des techniques ainsi qu’à l’identification des fonds d’archives publics ou privés. Si mes recherches concernent avant tout l’histoire du théâtre au XXè et XXIè siècles, je les inscris très souvent dans une perspective historiographique plus large.

Ce travail a commencé par une thèse de doctorat publiée en ligne par Leonardo/Olats, s’est poursuivi par une étude sur 9 Evenings: Theatre & Engineering, la création d’une revue, un colloque international sur arts de la scène et 3D, une monographie sur la compagnie Adrien M & Claire B, ainsi que de nombreuses publications et conférences. Aujourd’hui, je travaille à l’établissement d’une anthologie de textes sur les digital performances.

Image : Nicolas Schöffer, CYSP 1, 1956


Digital performances : an anthology

What are the concepts, the aesthetic and cultural aspects, the practices of digital performances? What is the history of these contemporary forms of performing arts? Who are the main actors? The characteristics? The anthology of digital performances will bring together the major texts in the field, from 1956 to 2006, from cybernetics to social networks ...
Lire La Suite…

Adrien M & Claire B

The In Progress series, which I edit at Subjectile, presents the creative processes of contemporary artists. Each book is a half-open window on the studio, with texts and numerous iconographic documents, all of which shed light on and bear witness to the different stages leading to the creation of the works ...
Lire La Suite…

Colloque Des images habitables : arts de la scène et 3D

À l’occasion du spectacle d’Art Zoyd, Trois rêves non valides, présenté au phénix scène nationale Valenciennes le 27 novembre 2013, ce colloque propose de faire le point, tant d’un point de vue esthétique, historique que technologique sur les relations entre arts de la scène et 3D. Les derniers développements en la matière (techniques contemporaines de Pepper’s ghost, réalisation et projection de films stéréoscopiques sur scène, installations plastiques avec des images en 3D réalisées par des metteurs en scène ou des chorégraphes, etc.) seront privilégiés. De nombreux artistes de la scène internationale seront invités à exposer leur démarche ...
Lire La Suite…

Patch

In 2009, as part of my activities at the CECN (Centre des Ecritures Contemporaines et Numériques) in Belgium, I created a new bilingual (French/English) journal called Patch. The title referred to the artists' computer programs and the multiple connections that the journal aims to establish ...
Lire La Suite…

9 Evenings, Theatre & Engineering

9 Evenings, Theatre & Engineering is an event organized by E.A.T. in 1966 in New York. A landmark event and precursor in the history of the relationship between theatre and technology, as well as in the history of new media, 9 Evenings is based on the collaboration of 10 artists (David Tudor, John Cage, Yvonne Rainer, Alex Hay, Deborah Hay, Robert Rauschenberg, Oyvind Fahlstrom, Steve Paxton, Robert Whitman, Lucinda Childs) and some thirty engineers from Bell Labs ...
Lire La Suite…

PhD dissertation : Les Théâtres virtuels, 2005

My PhD thesis, directed by Béatrice Picon-Vallin (CNRS), is about what we now call "digital performances," that is to say, shows integrating digital technologies, which I then called "virtual theatres." This research studies the impact of digital technologies on the performing arts, whether in terms of scenography, acting, dramaturgy or staging from the 1950s onward ...
Lire La Suite…

Publications :

  • Clarisse Bardiot. Ceci n’est pas un spectacle ou l’essor de la conférence-performance. Béatrice Picon-Vallin; Erica Magris. Les Théâtres documentaires, Deuxième Époque, pp.365-373, 2019, 978-2377690602. ⟨hal-02336038⟩
  • Clarisse Bardiot. Habiter les images. Josette Feral. L’acteur face aux écrans. Corps en scène, L’Entretemps, pp.341-348, 2018. ⟨hal-02335738⟩
  • Clarisse Bardiot. Les partitions numériques des digital performances. Julie Sermon; Yvane Chapuis. PARTITION(S) – Objet et concept des pratiques scéniques (20e-21e siècles), Les presses du réel, Manufacture – Haute école des arts de la scène de Suisse romande, pp.429-441, 2016, 978-2-84066-920-3. ⟨hal-01863711⟩
  • Clarisse Bardiot. Adrien M & Claire B – Snow Does Not Make Sense. Subjectile, 2016, In Progress. ⟨hal-02371581⟩
  • Serge Bouchardon, Clarisse Bardiot, Hélène Caubel. Recherche, ingénierie, création artistique : processus, prototypes, productions. Hermès, La Revue- Cognition, communication, politique, CNRS-Editions, 2015, 2 (72), pp.187-197. ⟨halshs-01528390⟩
  • Clarisse Bardiot. Un exemple fondateur de collaboration interdisciplinaire : 9 evenings : theatre and engineering. Ligeia, dossiers sur l’art, Ligeia – Giovanni Lista, 2015, pp.79-87. ⟨10.3917/lige.137.0079⟩. ⟨hal-02339182⟩
  • Clarisse Bardiot. Du Big Data Theater au nanospectacle. Alternatives theatrales, Association Alternatives théâtrales, 2013, Le grand format, pp.81-85. ⟨hal-02337910⟩
  • Clarisse Bardiot. Arts de la scène et technologies numériques : les digital performances. Leonardo/Olats. 2013, Collection Les basiques, Annick Bureaud. ⟨hal-02335625⟩
  • Clarisse Bardiot. Antoine Defoort, Halory Goerger et Julien Fournet. Exhibition des rouages et logistique de la monstration. 4, Centre Pompidou-Metz; L’Amicale de production, 2013, Instantanés, 978-2-35983-013-2. ⟨hal-02339578⟩
  • Clarisse Bardiot. Du théâtrophone au théâtre pour extensions mobiles : présences à distance dans les téléscènes. Josette Féral. Pratiques performatives : body remix, Presses universitaires de Rennes, pp.315-332, 2012, ⟨10.4000/books.pur.80831⟩. ⟨hal-02337817⟩
  • Clarisse Bardiot. Dossier spécial « Lumières »: Special Issue « Lighting ». CECN, 2010, Patch, revue du centre des écritures contemporaines et numériques. ⟨hal-02339902⟩
  • Clarisse Bardiot. Special issue « Actor/Machines ». CECN, 2009, Patch, revue du centre des écritures contemporaines et numériques. ⟨hal-02339814⟩
  • Clarisse Bardiot. Special issue « bio art ». CECN, 2009, Patch, revue du centre des écritures contemporaines et numériques. ⟨hal-02339761⟩
  • Clarisse Bardiot. 9 Evenings : Theatre and Engineering. Fondation Daniel Langlois. 2006. ⟨hal-02335653⟩
  • Clarisse Bardiot. The Diagrams of 9 Evenings. 9 Evenings Reconsidered : Art, Theatre, and Engineering, 1966, MIT List Visual Arts Center, pp.45-54, 2006. ⟨hal-02338052⟩

Retour vers les objets de recherche