9 Evenings, Theatre & Engineering

9 Evenings, Theatre & Engineering is an event organized by E.A.T. in 1966 in New York. A landmark event and precursor in the history of the relationship between theatre and technology, as well as in the history of new media, 9 Evenings is based on the collaboration of 10 artists (David Tudor, John Cage, Yvonne Rainer, Alex Hay, Deborah Hay, Robert Rauschenberg, Oyvind Fahlstrom, Steve Paxton, Robert Whitman, Lucinda Childs) and some thirty engineers from Bell Labs.

The research conducted considers the different aspects of the relationship between artists and engineers. It is structured around the diagrams published in the program, confronted with visual documents (including recordings filmed by Alfons Schilling), testimonials (interviews with Yvonne Rainer, Robert Whitman, Deborah Hay, and various participants), and various archival fonds (including the John Cage Fund at the New York Public Library for the Performing Arts and the Judson Church Archives at N.Y.U.).

This research was conducted in 2005 as part of the Researcher-in-Residence Program at the Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology in Montreal. The Daniel Langlois Foundation wished to publish the results of the research on its website. Publication on the web was an opportunity to explore a specific writing style for this medium. Fragmented and discursive, this writing is an attempt to articulate and weave short texts, digitized archival documents, images, and interactive animations of diagrams. The resulting website was selected by M.I.T. to be presented on interactive terminals as part of the exhibition 9 Evenings Reconsidered: Art, Theatre & Engineering in 2006 at the List Visual Arts Center, then in Montreal and Europe.

9 Evenings Website

9 Evenings, Theatre & Engineering est une manifestation organisée par E.A.T. en 1966 à New York. Évènement majeur et précurseur dans l’histoire des relations entre théâtre et technologie, comme dans l’histoire des nouveaux média, 9 Evenings repose sur la collaboration de 10 artistes (David Tudor, John Cage, Yvonne Rainer, Alex Hay, Deborah Hay, Robert Rauschenberg, Oyvind Fahlstrom, Steve Paxton, Robert Whitman, Lucinda Childs) et d’une trentaine d’ingénieurs de Bell Labs.

La recherche menée considère les différents aspects de la relation entre artistes et ingénieurs. Elle s’articule autour des diagrammes publiés dans le programme, confrontés à des documents visuels (dont les captations tournées par Alfons Schilling), à des témoignages (interviews d’Yvonne Rainer, Robert Whitman, Deborah Hay et de différents participants), et à différents fonds d’archives (dont le fond John Cage à la New York Public Library for the Performing Arts et les archives de la Judson Church à la NYU).

Cette recherche a été menée en 2005 dans le cadre du programme de chercheur résident à la Fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie à Montréal. La Fondation Daniel Langlois souhaitait publier les résultats des recherches sur son site Internet. La publication sur le web était l’occasion d’explorer une écriture spécifique pour ce support. Fragmentaire et discursive, cette écriture est une tentative d’articulation et de tissage de textes courts, de documents d’archives numérisés, d’images, et d’animations interactive des diagrammes. Le site Internet réalisé a été retenu par le MIT pour être présenté sur des bornes interactives dans le cadre de l’exposition 9 Evenings Reconsidered : Art, Theatre & Engineering en 2006 au List Visual Arts Center, puis à Montréal et en Europe.


Publications :

  • Clarisse Bardiot. Un exemple fondateur de collaboration interdisciplinaire : 9 evenings : theatre and engineering. Ligeia, dossiers sur l’art, Ligeia – Giovanni Lista, 2015, pp.79-87. ⟨10.3917/lige.137.0079⟩. ⟨hal-02339182⟩
  • Serge Bouchardon, Clarisse Bardiot, Hélène Caubel. Recherche, ingénierie, création artistique : processus, prototypes, productions. Hermès, La Revue- Cognition, communication, politique, CNRS-Editions, 2015, 2 (72), pp.187-197. ⟨halshs-01528390⟩
  • Clarisse Bardiot. Analyser et annoter les documents techniques provenant des spectacles à composante technologique : le cas des diagrammes de 9 Evenings. Colloque International sur le Document Electronique 10, Jul 2007, Nancy, France. pp.145-150. ⟨hal-02335980⟩
  • Clarisse Bardiot. The Diagrams of 9 Evenings. 9 Evenings Reconsidered : Art, Theatre, and Engineering, 1966, MIT List Visual Arts Center, pp.45-54, 2006. ⟨hal-02338052⟩
  • Clarisse Bardiot. 9 Evenings : Theatre and Engineering. Fondation Daniel Langlois. 2006. ⟨hal-02335653⟩

Retour vers les projets de recherche / Retour vers les digital performances / Retour vers art science technology / Retour vers experimental publishing