The digital traces of performing arts – HDR

In 2019, I defended my « habilitation à diriger des recherches » with Bruno Bachimont as a mentor. The dossier entitled « Performing arts and digital technologies: from digital performances to theatre analytics » is composed of three volumes: a memoir, a reasoned selection of works and an unpublished work, Memory of the Ephemeral: The Digital Traces of the Performing Arts.

Abstract of the unpublished work: Memory of the Ephemeral: The Digital Traces of the Performing Arts.

How can one analyze the creative process of a performance from 20,000 digital documents collected on hard drives? What data are to be extracted from playbills to reconstruct the artistic career of a director or dancer? How can a show be toured when the lighting and sound systems are weakened by digital obsolescence? These are issues that concern both performing artists and researchers studying the theatre domain. Digital traces constitute one of the most critical challenges for the memory of the ephemeral performing arts, whether it be the preservation of performances, the analysis of works and their creative processes, or even historiography. Two joint movements have been driving this hermeneutical and epistemological turn: the emergence of born-digital heritage and digitization campaigns of collections devoted to the performing arts. Guided by the analysis of the digital traces of Merce Cunningham, one of the major choreographers of the 20th century, as well as numerous examples, this book is dedicated to the performing arts and digital humanities. It introduces a new approach of the study of performing arts, combining culture analytics and theatre studies: theatre analytics. Theatre analytics is the data-driven analysis of performing arts.

This text will be published in 2020 by ISTE Editions in the trace series edited by Sylvie Leleu-Merviel.


En 2019, j’ai soutenu mon habilitation à diriger des recherches avec pour garant Bruno Bachimont. Le dossier intitulé « Arts de la scène et technologies numériques : des digital performances aux theatre analytics » se compose de trois volumes : un mémoire de synthèse, une sélection raisonnée de travaux et un ouvrage inédit, Mémoire de l’éphémère : les traces numériques des arts de la scène

Résumé de l’inédit : Mémoire de l’éphémère : les traces numériques des arts de la scène

Comment analyser le processus de création d’un spectacle à partir de 20 000 documents numériques collectés sur des disques durs ? Quelles données extraire des programmes de spectacle pour reconstituer le parcours artistique d’un metteur en scène ou d’un danseur ? Comment assurer la tournée d’un spectacle alors que les régies lumières et son sont fragilisées par l’obsolescence numérique ? Autant de questions qui concernent à la fois les artistes des arts de la scène que les chercheurs qui étudient le théâtre.

Les traces numériques constituent l’un des défis les plus importants pour la mémoire des éphémères arts de la scène, qu’il s’agisse de préservation des spectacles, d’analyse des œuvres et de leurs processus de création ou encore d’historiographie. Deux mouvements conjoints ont précipité ce tournant herméneutique et épistémologique : l’émergence des ressources nativement numériques et les campagnes de numérisation des collections consacrées aux arts du spectacle. Avec pour fil conducteur l’analyse des traces numériques de Merce Cunningham, l’un des chorégraphes majeurs du 20è siècle, ainsi que de nombreux exemples, cet ouvrage est consacré aux arts de la scène et aux humanités numériques. Il introduit une nouvelle approche de l’étude des arts du spectacle, combinant culture analytics et études théâtrales : les theatre analytics. Les theatre analytics sont une analyse des arts du spectacle basée sur des données.

Ce texte sera publié en 2020 aux éditions ISTE dans la collection trace dirigée par Sylvie Leleu-Merviel.

Image : Maguy Marin, Salves, 2010. © Jacquie Bablet, série Après le spectacle

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