DHnord2020 Conference. The Measurement of Images: Computational Approaches in the History and Theory of the Arts.

I’m very proud to annouce the program of the next DHnord2020 conference which I will chair with Emmanuel Château-Dutier.

https://www.meshs.fr/page/dhnord2020

Original Presentations

(Pre-recorded talks available from November 1st)

  • Peter Bell, University of Erlangen-Nürnberg (FAU), “Angelic movement. Exploring and Understanding Art, Iconography and Composition with Machine Learning / Mouvement angélique : Explorer et comprendre l’art, l’iconographie et la composition avec le machine learning.”
  • Dominique Cardon, Sciences Po, “The Machine that Reads Images: a Social and Technical History of Artificial Intelligence in Computer Vision / Une machine qui lit les images : une histoire socio-technique de l’intelligence artificielle en vision par ordinateur.”
  • Johanna Drucker, University of California, Los Angeles, “Image Mis-recognition: Augmentation, Automation, and Aesthetic Intelligence / Mé-reconnaissance de l’image: augmentation, automatisation et intelligence esthétique.”
  • Nicolas Gonthier, Yann Gousseau, and Saïd Ladjal, Télécom Paris, “Transfer Learning and Visualization of Neural Networks for Artistic Images / Transfert d’apprentissage et visualisation de réseaux de neurones pour les images artistiques.”
  • Leonardo Impett, University of Durham, « The Image-Theory behind Computer Vision  / Les théories de l’image à l’origine de la vision par ordinateur.”
  • Béatrice Joyeux-Prunel, Université de Genève, “Tracking the Circulation of Images Digitally. From Artistic Cartography to the Study of Visual Contagions / Le numérique et la circulation des images. De la cartographie artistique à l’étude des contagions visuelles.”
  • Pierre-Carl Langlais, Université Paul-Valéry Montpellier 3 / Sorbonne Université, “Viral Stereotypes: Analyzing Historical Circulations of Media Images through Deep Learning / Stéréotypes viraux : analyser les circulations historiques de l’image médiatique au prisme du deep learning.”
  • Stefaan Van Liefferinge, Gabriel S. Rodriguez and Lisa Peck, Columbia University, “The Art Historical Image Collection at Columbia University: Automating Research on its Construction and Creators / La collection d’images du département d’histoire de l’art à l’université de Columbia : comment automatiser l’étude de sa construction et de ses créateurs ?”
  • Isabella di Lenardo, École polytechnique fédérale de Lausanne, “Paintings by AI. Large-scale search for visual similarities / Les peintures par l’IA. La recherche à grande échelle de similarités visuelles.” 
  • Matthew Lincoln, Carnegie Mellon University, “Yet another digital surrogate? Computer vision and the future of collections management systems / Encore un autre substitut numérique ? La vision par ordinateur et l’avenir des systèmes de gestion des collections.”
  • Lev Manovich, City University of New York, “What Does Data Want? / Que veulent les données ?”
  • Emily L. Spratt, Columbia University, “The Augmented Dataset: Artistic Appropriations of GANs and their Bearings on Ethical Considerations of AI / Des jeux de données augmentés : Appropriations artistiques des GANs et leurs rapports avec les considérations éthiques de l’IA.”
  • Timothy R. Tangherlini, University of California, Berkeley, “ [I want to dance]: Comparative K-Pop Choreography Analysis through Deep-Learning Pose Estimation / Je veux danser: analyse comparative de chorégraphies K-Pop grâce à l’évaluation des postures en deep learning.”

Presentations of Digital Tools

(Pre-recorded talks available from November 1st)

  • Leonardo Impett, University of Durham, “ImageGraph: a visual programming language for the Visual Digital Humanities / ImageGraph : un langage de programmation graphique pour les humanités numériques visuelles.”
  • Lauren Tilton and Taylor Arnold, University of Richmond, “Distant Viewing Toolkit: Software for analysing digital culture / Distant Viewing Toolkit : Un logiciel pour l’analyse de la culture visuelle.”

Live Round Tables

All times are CET (UTC +1)

  1. From One Image to Another: Circulations, Transmissions, and Intervals
    D’une image à l’autre : circulations, transmissions et intervalles
  • Moderator: Nuria Rodríguez Ortega, University of Málaga
  • Béatrice Joyeux-Prunel, University of Geneva
  • Stefaan Van Liefferinge, Columbia University
  • Isabella di Lenardo, École polytechnique fédérale de Lausanne
  • Pierre-Carl Langlais, Université Paul-Valéry Montpellier 3 and Sorbonne Université

2. Understanding Images through Machine Learning and Deep Learning
Comprendre les images avec le machine learning et le deep learning

  • Mod: Taylor Arnold, University of Richmond
  • Peter Bell, University of Erlangen-Nürnberg (FAU)
  • Nicolas Gonthier, Télécom Paris
  • Matthew Lincoln, Carnegie Mellon University
  • Timothy R. Tangherlini, University of California, Berkeley

3. From Artificial Intelligence to Aesthetic Intelligence
De l’intelligence artificielle à l’intelligence esthétique

  • Mod: Clarisse Bardiot, Université Polytechnique Hauts-de-France & Emmanuel Château-Dutier, Université de Montréal
  • Dominique Cardon, Sciences Po
  • Johanna Drucker, University of California, Los Angeles
  • Leonardo Impett, University of Durham

4. Cultural Analytics : a dialogue between Lev Manovich and Emily L. Spratt, moderated by Everardo Reyes
“Cultural Analytics” : une dialogue entre Lev Manovich et Emily L. Spratt, modéré par Everardo Reyes

  • Mod: Everardo Reyes, Université Paris 8
  • Lev Manovich, City University of New York
  • Emily L. Spratt, Columbia University

5. The Stakes of AI for Large Collections of Images and Research Infrastructures
Enjeux de l’IA pour pour les grandes collections d’images et les infrastructures de recherche

  • Mod: Clarisse Bardiot, Université Polytechnique Hauts-de-France & Emmanuel Château-Dutier, Université de Montréal
  • Emmanuelle Bermès, Bibliothèque Nationale de France
  • Antoine Courtin, Institut National d’Histoire de l’Art
  • Nanne van Noord, University of Amsterdam and Netherlands Institute for Sound and Vision
  • Emily Pugh, Getty Research Institute
  • Tristan Weddigen, Biblioteca Hertziana Max-Planck-Institute and University of Zurich
  • Dario Negueruela del Castillo, Max Planck Society and University of Zurich

Ateliers pratiques

en français uniquement

Mardi, 17 novembre : Jean-Philippe Moreux, l’expert scientifique de Gallica à la Bibliothèque nationale de France, “Fouille d’images patrimoniales : expérimentations, outils.”

Mercredi, 18 novembre : Régis Robineau, coordinateur technique de Biblissima and Johann Holland, TGIR Huma-Num, “Adopter et utiliser les standards IIIF pour vos corpus d’images numériques.”

Mercredi, 18 novembre : Tom Monnier, doctorant à Imagine – École des Ponts ParisTech “Extraction automatique d’illustrations et lignes de texte au sein de documents IIIF.”